19.6.12

Motivasikan diri.

Assalamualaikum anak-anak bloger sekalian. :) 

Sorry lama tak update blog. Saya busy lorh. Opss! Bukan busybody but busy memotivasikan diri. Haha, Aku pegi kem weih! Kem tu bukan parents aku yang suruh or what. Kalau ikutkan, parents aku memang tak bagi pegi pun. Ye lah aku kan anak kesayangan diorang. Hik3 *Perasan sekejap* Fuhhh, 3 hari 2 malam aku dekat sana Alhamdulillah banyak mengajar aku. So masa dekat Kem kemanisan iman ni macam-macam yang aku dapat :) Alhamdulillah, ada perubahan positif yang jadi dekat diri aku :) Masa dekat kem ni baru kita tau yang kita ni sebenarnya tak lekang dari dosa! dosa! dan dosa! 

  

Dekat sana aku dapat belajar cara-cara untuk solat, mengaji dengan betul, bacaan Al-Fatihah dengan sebutan yang betul. Kadang kita ingat sebutan Al-Fatihah kita ni betul, confident je baca dalam  solat kan? Tapi haritu masa dekat kem tu ustazah aku cakap, banyak lagi sebutan yang kurang tepat. Contohnya sebutan huruf zal, sa, macam-macam lagi. Actually aku rasa kem tu takde lah bosan sangat, tapi entah kenapa budak-budak lain banyak yang cakap  bosan, Err maybe diorang kena paksa dengan parents diorang kot.. Harharhar..Yang paling aku tak suka bila ada perempuan-perempuan tu pegi kem tu tapi tak insaf pung. Dah tu show off pulak sikap-sikap dia yang kureng baik, Entah lewr, maybe zaman yang serba moden macam ni banyak sangat perempuan yang bersikap agak 'kojaq' kan? hahaha. Maksud aku kurang ajar lah. Haihh..
  Ramai ustazah yang bagi ceramah dekat kami, and yang paling kagum bila ada seorang ustazah ni pakai baju jubah and memang fully cover plus purdah. Cantik.. Her name is Ustazah Bashariah. Kadang tu terdetik jugak kat hati aku nak tanya, ustazah ni tak panas ke? aku yang pakai baju biasa pun terasa kepanasan apa lagi ustazah yang tutup semua kan? Tapi bila tengok balik muka ustazah tu tenang, takde peluh-peluh, takde nampak berminyak pun, mungkin dah terbiasa. Kan? So dalam hati aku berdoa sangat-sangat aku akan jadi macam tu One day. InsyaAllah :)
Ouh, sembang-sambang tetibe ada sorang budak sebelah aku tanya macam mana kalau kita minat dekat seseorang, tapi takut untuk kapel? Ustazah tu pun jawab and  pesan "kalau kita ada minat seseorang jangan cuba untuk goda and mintak kapel dengan si dia, tapi sebalik nya berdoalah." Waha, aku dah tersipu-sipu malu. Ye lar selama ni aku ada minat dekat seseorang and aku berusaha untuk dapatkan si dia. Tapi bila dah ustazah cakap macam tu, merah pipi saya *Blushing* macam taw-taw pulak.. heee.. Oh yeah! Hampa mesti nak tau doa dia kan? kan? Alololo, mengaku je lah, masa aku kat sana pun hati aku menjerit-jerit nak tahu doa tu, hik3.. And ni doa kalau kita minat dekat seseorang tu :

''Ya Allah, Ya Tuhanku, andai kata lelaki ini adalah yang baik untukku,Kau pertemukanlah jodohku dengannya suatu hari nanti''



 Ustazah tu marah kalau kita berkapel-kapel. Katanya itu budaya orang Barat yang cuba merosakkan akidah kita. So dari nak mengelakkan diri kita dari berkapel, kita bacalah doa tadi lepas sambahyang. InsyaAllah kalau lelaki yang kita minat tu baik, mesti Allah pertemukan jodoh kita :) Macam-macam ustazah tu pesan dekat kami. Bila fikir2 balik kami ni masih lagi kurang ilmu agama. Then ada seorang ustaz ni,his name is Ustaz Farid. Dia kalau baca hadis or Al-Quran, sedap sangat, boleh tembus hati aku. Betul. Tak tipu. Ustaz ni pun banyak pesan kat kami, jangan buat perkara-perkara yang boleh merosakkan identiti kita sebagai Islam. Jaga diri kita sebaiknya. Ouh, sangatlah terharu! 3 hari 2 malam banyak membuatkan aku kenal siapa diri aku.. And banyak lagi yang aku tak tawu pasal Islam ni. Surely rasa sedih gila-gila habaq hang! Malu pun ada weih. Malu plus plus :'(

Ada lagi seorang ustazah ni, her name is Ustazah Hafizah. Ustazah ni pun best jugak. Sporting habis! Dia ada bagi ciri-ciri or tips untuk kenal tahap khusyuk kita masa solat.
 Ada 9 golongan.
  1.  Golongan orang yang tidak solat.
  2. Golongan yang sembahyang tetapi tanpa ilmu (Contoh: Dia sembahyang tapi tak tahu apa yang dia buat, just follow orang)
  3. Golongan yang kejap sembahyang, kejap tak sembahyang(Contoh: Orang ni macam chipsmore la, sekejap solat sekejap tak)
  4. Golongan yang sembahyang tapi tak tahu makna/maksud ayat yang dibaca.
  5. Golongan yang sembahyang 5waktu sehari semalam faham makna TETAPI tak menghayati (Contoh: Solat tak sampai/meresap dalam diri.)
  6. Golong yang suka main tarik tali dalam sembahyang (Contoh: Sekejap khusyuk, satgi-satgi dia teringat benda-benda lain, then khusyuk pulak)
  7. Golongan yang faham bacaan dan tak ingat langsung pasal duniawi.
  8. Golongan yang khusyuk dalam solat tapi masih tahu keadaan sekeliling (Contohnya: Si ibu teringatkan anak yang dok main dekat luar rumah, tapi masih khusyuk dlm solat)
  9. Golongan yang memartabatkan solatnya (Contohnya: Khusyuk dalam solat, menghayati, faham makna and mengamalkan sekali dalam kehidupan seharian)
 
'Dan bertaubatlah kamu kepada ALLAH wahai orang orang yang beriman dan semoga kamu berjaya. '
An nur 24:31



Tu lah apa yang aku dapat masa pegi kem. Actually banyak lagi yang aku catat, tapi malas pulak nak taip semua. :| Maaf kan saya (: 
Walaupun masa kem tu ada benda yang buat aku terasa hati, but it's a small matter.
Ustazah selalu ingatkan kami tujuan sebenar kita di hidupkan.  
Always remember ! InsyaAllah.

 me :Slave of Allah
 

1 comment:

Anonymous said...

Best entry gemok! Hahaha :D